Zhluková analýza ako nástroj tvorby motivačných programov pre pracovníkov drevospracujúceho priemyslu.

 

Miloš HITKA

 

Abstract:

This paper analyses ability of creation the motivation programs in woodprocessing companies on the base of survey the motivation factors which impact quality of job performance. Based on clusters creation with the similar motivation and value oriented employees, in the end of this paper it is presented proposal of methodical creation of unified motivation programs by using multi-factor statistic analysis.

 

Keywords:

motivation of employees, motivation program, analysis of motivation factors, cluster analysis

 

Abstrakt:

Práca analyzuje možnosť tvorby motivačných programov v podnikoch drevospracujúceho priemyslu na základe skúmania motivačných faktorov, ktoré ovplyvňujú kvalitu práce pracovníkov. Na základe vytvárania zhlukov podobne motivačne a hodnotovo orientovaných pracovníkov je v závere s použitím viacfaktorovej štatistickej analýzy prezentovaný návrh metodickej tvorby unifikovaných motivačných programov.

 

Kľúčové slová:

motivácia pracovníkov, motivačný program, analýza motivačných faktorov, zhluková analýza

 

Úvod

Prechodom ekonomiky Slovenskej republiky na trhové podmienky sa do manažmentu podnikov  dostávajú prvky, ktoré si vyžadujú realizáciu zásadných zmien. Podnikom sa otvárajú nové možnosti, nové trhy, prichádzajú nové informačné a trhové technológie. Silnejúcou konkurenciou rastie aj využívanie prvkov personálneho manažmentu, ktorý hrá v podmienkach súčasných firiem veľmi dôležitú úlohu. Veľmi dôležitú úlohu hrá v moderných personálnych systémoch aj motivácia a od nej sa odvíjajúce motivačné procesy. Motivácia ako jeden zo základných predpokladov v úspešnosti a efektívnosti výkonnosti ľudí v pracovnom procese tvorí podstatnú časť teórie riadenia ľudských zdrojov. Schopnosť motivovať pracovníka sa považuje v manažmente za jednu zo základných zručností manažéra, od kvalitatívneho uplatňovania ktorej bezprostredne závisí profit firmy. V súčasnej podnikateľskej praxi sa stretávame s tým, že motivácia je často podceňovaným prvkom personálneho manažmentu. Napriek tomu, že je v podstate pri správnej aplikácii vysoko efektívna.

 

Rozbor problematiky

Motivácia nie je jednoduchý pojem. Týka sa celého radu rôznych potrieb, túžob, snáh a prianí. Manažéri motivujú pracovníkov vytváraním prostredia, ktoré by malo pôsobiť tak, aby pracovníci prispievali k dosiahnutiu spoločných cieľov. Len zodpovedný pracovník rozvinie svoju motiváciu v pracovnom odbore. Z toho dôvodu sa musí personálny manažment spolu s pracovníkmi zamerať na odstránenie demotivačných faktorov v organizácii práce, aby im dal možnosť rozvoja ich pracovnej výkonnosti a schopnosti. Podniky a spoločnosti musia neustále hľadať nové cesty ako zvyšovať výkonnosť, produktivitu a efektívnosť práce. Jedine správne načasovanie faktorov motivácie a stimulácie, pôsobiacich na ľudskú psychiku zabezpečí najefektívnejšie využitie ľudských zdrojov, s cieľom uspokojiť potreby zamestnancov i podniku.

Zhluková analýza je jednou z možností využitia informácií obsiahnutých vo viacrozmernom pozorovaní je roztriedenie množiny objektov do niekoľkých pomerne rovnorodých zhlukov. Uplatnenie metód zhlukvej analýzy vedie k priaznivým výslekdom obzvlášť tam, kde sa študovaný súbor reálne rozpadá do tried a kde majú objekty tendenciu zoskupovať sa do prirodzených zhlukov. Použitím vhodných algoritmov sa dá odhaliť štruktúra študovanej množiny objektov a jednotlivé objekty klasifikovať. Na záver je potrebné nájsť vhodnú interpretáciu pre popísaný rozklad. Dosiahneme tým radikálne zníženie dimenzie úlohy a to tak, že množstvo uvažovaných premennných bude zastúpené jedinou premennou vyjadrujúcou príslušnosť k takto definovanej triede alebo typu. Cieľom je dosiahnuť v podstate taký stav, keď si budú objekty vo vnútri zhlukov čo najviac podobné a objekty z rôznych zhlukov podobné čo najmenej. Vzhľadom na to, že systém motivácie pracovníka je založený na rozdielnych kritériách podľa rôznorodých charakteristík, na konečné posúdenie motivačných faktorov použijeme zhlukovú analýzu (cluster analysis - CLUA), kde sa použitím vhodných algoritmov môžeme dopracovať k posúdeniu reálneho poradia motivačných kritérií. Aplikácia CLUA pozostáva z troch etáp: rozčlenenie - vyselektovanie skupín, interpretácia - pomenovanie skupín a profilovanie - teda popis charakteristík každej skupiny.

 

Ciele práce

Návrh a zavedenie účinného ekonomicky efektívneho motivačného programu je jednou z kľúčových úloh každého podniku. Nesprávne navrhnuté a aplikované motivačné programy pôsobia na pracovníkov negatívne a nemotivujú ich k maximálnym výkonom. V súčasnosti motivovanie pracovníkov vo väčšine výrobných podnikov nepokrýva všetky potreby pracovníkov. Súčasné podnikateľské prostredie a jeho existencia je vo veľkej miere závislá od využitia všetkých podnikových aktivít, ktoré sú schopné udržať požadovaný podiel na trhu a zároveň dosahovanie plánovaného hospodárskeho výsledku. Dosiahnutie významných cieľov si vyžaduje v každej oblasti podnikovej činnosti motiváciu pracovníkov. Väčšina podnikov tvorí unifikované motivačné programy na základe dvoch, troch či štyroch hlavných motivátorov. Cieľom práce je zoskupenie pracovníkov firmy v závislosti od ich motivačných potrieb a následná tvorba motivačného programu pre hodnotovo podobne orientované skupiny pracovníkov.

 

Materiál a metodika

K najvýznamnejším predpokladom výkonnosti pracovníkov, ich ochoty a spokojnosti patria skutočnosti, že pracovníci vykonávajú prácu, ktorá je zmysluplná, má pre podnik význam, je pre nich zaujímavá, primerane náročná a poskytuje možnosti osobného rozvoja. Ďalej to, že pracovníci majú perspektívu a konkrétne možnosti odborného rozvoja a funkčného postupu, sú za prácu hodnotení spôsobom, ktorý zodpovedá množstvu a kvalite odvedenej práce a ich očakávaniam, pracovníci sú primerane informovaní o všetkých podnikových skutočnostiach, ktoré sú pre nich významné a v neposlednom rade, že pracujú v podmienkach dobrej podnikovej klímy a sú vedení spôsobom, pre ktorý je charakteristickou črtou tolerancia a rešpektovanie dôstojnosti jednotlivých pracovníkov. Prieskumu motivačnej štruktúry pracovníkov môže predchádzať poznanie a zhodnotenie všetkých skutočností, ktoré majú na fungovanie podniku, na ochotu (motiváciu) pracovať a výkonnosť pracovníkov podstatný vplyv.

Informácie týkajúce sa motivácie v podniku IDEA NOVA s.r.o. Nitra boli získané pomocou dotazníka, ktorý obsahoval 27 motivačných faktorov, ktorých zoznam sa nachádza v tabuľke č. 1. Dotazník zo 100 respondentov vyplnilo 66 robotníkov. Z pohľadu štatistickej významnosti je to dostatočný počet na určenie zhlukovej štruktúry motivátorov a zhlukovej analýzy motivačných kritérií robotníkov podniku IDEA NOVA s.r.o. Respondenti mali motivačné faktory označiť a prisúdiť im hodnotenie od  5 – najviac dôležité po 1 – bezvýznamné (obr. č. 1).

 

1                      2                                 3                              4                              5

nevýznamné

slabo významné

stredne významné

silne významné

najvýznamnejšie

Obr. č. 1          Stupnica dôležitosti hodnotených motivačných faktorov

 

Tab. č. 1 – Poradie motivátorov v IDEA NOVA a. s. Nitra

P.č.

motivátor

suma odpovedí

1

Samostatnosť v práci

264

2

Voľný čas

251

3

Medziľudské vzťahy na pracovisku

241

4

Vysoká miera zodpovednosti

239

5

Atmosféra na pracovisku

234

6

Istota zamestnania

230

7

Zaujímanosť práce

229

8

Výška mzdy

226

9

Spôsob zadávania práce

224

10

Kvalita vstupov pre prácu

222

11

Pracovná doba, nadčasy

221

12

Meno firmy

219

13

Nezávislosť

205

14

Ekológia firmy

204

15

Priestrannosť pracoviska

201

16

Vzťah vedenia k pracovníkom

200

17

Organizácia práce

198

18

Pracovné prostredie

197

19

Finančné výhody

196

20

Hluk, prašnosť, tep. svet. podmienky

193

21

Uznanie, ocenenie, pochvala nadried.

192

22

Využitie kvallifikácie

185

23

Spôsob rozhodovania

185

24

Sociálne služby

180

25

Možnosť pracovného postupu

166

26

Tok informácií

163

27

Vzdelávanie a osobný rast

157

 

Označenie motivátorov v dotazníku poskytujú informácie charakteru ordinálnych kvalitatívnych znakov. Z metodického hľadiska ide o klasickú viacrozmernú maticu typu objekty x sledované znaky použiteľnú pri dodržaní určitých zásad pre uplatnenie viacrozmerných štatistických metód. Z nich bola v tejto práci použitá metóda zhlukovej analýzy (cluster analysis) z dôvodu preskúmaniu možnosti vytvárania určitých typov motivačných programov, teda možnosti zostavovania unifikovaných motivačných programov pre skupiny robotníkov s podobným motivačným profilom. Cieľom analýzy bolo zistiť, či sa medzi robotníkmi IDEA NOVA a. s. Nitra dajú na základe zmerania podobnosti odpovedí respondentov hlavného dotazníka vylíšiť skupiny s podobnou skladbou motivátorov, pre ktoré by sa dali vypracovať jednotné motivačné programy so zámerom zjednodušiť a zefektívniť uplatňovanie motivačných programov v praxi. Okrem toho sa zhluková analýza použila aj na podrobnejšie preverenie štruktúry a poradia dôležitosti motivačných kritérií. Z veľkého množstva zhlukovacích techník bolo vybrané hierarchické (stromové) zhlukovanie tzv. Wardovou metódou so zmeraním stupňa podobnosti odpovedí jednotlivých respondentov najjednoduchším spôsobom, pomocou tzv. Euklidovskej vzdialenosti. Celý postup bol volený tak, aby bol vhodný pre kvalitatívne, nemetrické veličiny (motivačné faktory) stanovené  v jednotnej škále (stupeň dôležitosti 1-5).

 

Výsledky

Z výsledkov analýzy vyplýva, že madzi najdôležitejšie motivátory v IDEA NOVA a. s.  Nitra patria prekvapivo samostatnosť v práci, voľný čas, medziľudské vzťahy na pracovisku, miera zodpovednostia  atmosféra na pracovisku. Až na 8 mieste v poradí dôležitosti sa nachádza výška mzdy, ktorá v paralelných výskumoch v porovnateľných podnikoch obsadzovala prioritné miesta na vrchole poradia motivátorov. Svedčí to o potrebe pracovníkov zlepšiť medziľudské a pracovné vzťahy v zamestnaní, ktoré potláčajú primárn u túžbu človeka po vyššom príjme.

Analýza štruktúry motivačných kritérií robotníkov IDEA NOVA a. s. Nitra je zobrazená v grafe č. 1. Stromový diagram zobrazuje zhlukovú analýzu 27 vzájomne súvisiacich motivačných faktorov. Zhluky vzájomne súvisiacich motivátorov boli vytvárané pomocou funkčného princípu hierarchických aglomeratívnych procedúr, ktorý spočíva v postupnom zhlukovaní skupín prvkov a to najprv najpodobnejších a v ďalších krokoch vzájomne menej podobných.

Prvým zhlukm motivátorov je zaujímavosť práce, samostatnosť v práci, vysoká miera zodpovednosti a voľný čas. Uvedené kritériá by bolo možné komplexne nazvať zhlukom uznania výsledkov práce.

Druhý zhluk motivátorov tvorie motivátory využitie kvalifikácie, priestrannosť pracoviska, pracovná doba, nezávislosť a vzelávanie a osobný rast. Komplexne vidieť snahu pracovníkov sebarealizovať sarozvíjať vlastnú osobnosť.

            Tretí zhluk tvoria pracovné prostredie a hluk, prašnosť, tepelné a svetelné podmienky. V pozadí uvedených motivátorov je vidieť záujem robotníkov o vyhovujúce ergomické podmienky na pracovisku. V širšej miere sa tretí zhluk napája na zhluk 2.

            Štvrtý zhluk tvoria motivátory istota zamestnania, výška mzdy a finančné výhody. Tento zhluk je možné nazvať zhlukom materiálnym. V jeho pozadí je cítiť materiálne potreby robotníkov a snahu o vlastné zabezpečenie.

            Piaty zhluk tvoria motivátory možnosť pracovného postupu, sociálne služby, tok informácií, spôsob rozhodovania, vzťah vedenia k pracovníkom. Uvedený zhluk by bolo možné charakterizovať ako zhluk organizačno-kariérny.

            Šiesty zhluk tvoria motivátory meno firmy, kvalita vstupov pre prácu a spôsob rozhodovania. Spoločne so siedmym zhlukom, ktorý tvoria motivátory ekológia firmy, organizácia práce, uznania, ocenenie a pochvala nadriadeným, atmosféra na pracovisku a medziľudské vzťahy, môžeme hovoriť o zhluku spolupatričnostispolupráce.

            Štruktúra podobnosti jednotlivých profilov robotníkov IDEA NOVA a. s. Nitra je zobrazená v grafe č. 2. Pri celkovom pohľade je možné vylíšiť 5 podobne motivovateľných skupín robotníkov. Jedná sa o skupiny robotníkov C_1 - C_66, C_4 - C_55, C_8 - C_36, C_2 - C_64 a C_5 - C_27. Interpretáciu vylíšených skupín pomocou podrobnejšieho rozboru jednotlivých motivačných faktorov je ďalšou úlohou pri analýze tvorby motivačných programov pre robotníkov výrobných podnikov.

 

 

Graf č.  1        Hierarchická zhluková analýza štruktúry motivačných kritérií robotníkov podniku IDEA NOVA s.r.o.

 

 

 

 

Graf č.  2        Hierarchická zhluková analýza motivačných profilov jednotlivých pracovníkov podniku IDEA NOVA s.r.o.

Diskusia a záver

Návrh a zavedenie účinného ekonomicky efektívneho motivačného programu by mal byť jednou z kľúčových úloh každého podniku. Nesprávne navrhnuté a aplikované motivačné programy pôsobia na pracovníkov negatívne a nemotivujú ich k maximálnym výkonom. V súčasnosti motivovanie pracovníkov vo väčšine výrobných podnikov nepokrýva všetky potreby pracovníkov.

Na základe našej analýzy a zistených výsledkov môžme tvrdiť, že v podniku IDEA NOVA a. s. Nitra existuje možnosť vytvárať motivačné programy pre skupiny podobne motivačne orientovaných robotníkov unifikovane podľa ich motivačnej a hodnotovej orientácie. Súčasne je však potrebné podotknúť, že navrhovanú možnosť unifikácie motivačných programov pre skupiny robotníkov je potrebné ešte podrobnejšie prakticky dopracovať a následne verifikovať. Zároveň zdôrazňujeme priebežnú aktualizáciu motivačných programov v závislosti od vývoja hodnotovej orientácie pracovníkov, ktorá sa môže časom meniť. Ďalej tu existuje možnosť prípadnej individualizácie všeobecného motivačného programu pomocou motivátorov súvisiacich so sebarealizáciou a osobnými ambíciami jednotlivých pracovníkov.

 

Použitá literatúra:

1.      Blašková, M.: Motivácia a motivovanie z hľadiska vnútornej zložitosti a rozpornosti. Zborník referátov z medzinárodnej konferencie „Systémové riadenie“, Brno 2002.

2.      Galajdová, V.: Analýza motivačných faktorov vo vybraných podnikoch DSP. Zborník z MVK „Moderné prístupy k manažérstvu podnikov. STU MTf Trnava 2002.

3.      Herbák, P., Huspopecký, J.: Vícerozměrné statistické metody s aplikacemi. SNTL Alfa, Praha 1987.

4.      Hitka, M., Sedmák, R.: Návrh analýzy motivačných činiteľov vrcholového manažmentu s použitím vybraných štatistických metód. Ekonomické rozhľady. 3/2002.

5.      Rašner, J.: Reinžinieringový tím a jeho kvalita. Multidimenzionálne aspekty kvality. UMB Banská Bystrica 2002.

6.      Ružička, J., Dražská, E.: Motivace pracovního jednání. VŠE, Praha 1992

7.      Sujová, A.: Predpoklady uplatnenia malých a stredných podnikov DSP na spoločnom trhu EÚ. MVK Poznaň, Poľsko 2001. (v tlači)

8.      Vetráková, M., Seková, M., Ďurian, J.: Ľudské zdroje a ich riadenie. EU UMB, Banská Bystrica 2001

 

Adresa autora:

Ing. Miloš HITKA, PhD.

Katedra podnikového hospodárstva   

Drevárska fakulta                               

T. G. Masaryka 24                             

Technická univerzita Zvolen                

960 53 Zvolen                                    

tel./fax: ++421-45-5206433               

e-mail: hitka@vsld.tuzvo.sk