Motivácia a
osobnosť
Ing. Viera GALAJDOVÁ, CSc. -
Ing. Miloš HITKA
Kľúčové slová: motivácia, motivátory, osobnosť
ABSTRAKT
Príspevok pojednáva o
probléme motivácie ľudí z pohľadu niekoľkých metód. Zaoberá sa vzťahom
podriadeného a nadriadeného a rozoberá problémy uplatňovania motivačných
koncepcií v praxi.
1. Úvod
Štúdium
motivácie má ústredný význam pre pochopenie osobnosti. Nie je možné poznať a
zhodnotiť chovanie jednotlivca bez zreteľa k motivačným aspektom. Chovanie
osobnosti je výberové. Práve motivácia rozhoduje , ako sa bude človek správať a
s akým výsledkom bude jednať. Človek je reaktívna a aktívna bytosť, ktorá sa
svetu nielen prispôsobuje, ale ho aj mení a vytvára nové hodnoty. Všetky jeho
motívy sú vo vzťahu k osobnosti a vo vzťahu k vonkajšku, hlavne k sociálnemu
prostrediu. Rôzni jedinci sa môžu chovať pri rôznych príležitostiach rôzne.
Existuje vzájomná podmienenosť motivačnej zložky a ostatných zložiek osobnosti
i osobnosti ako celku. Motívy nevystupujú samostatne, ale združujú sa do
súborov. Tie sa môžu viazať na konkrétnu formu chovania či jednania, alebo môžu
mať všeobecný význam a uplatňovať sa v širšom okruhu chovania, alebo vo
všetkých prejavoch osobnosti.
Pre
každého jedinca je charakteristický určitý relatívne stály súbor motívov, ktorý
sa obyčajne označuje ako motivačný
systém osobnosti. Je usporiadaný hierarchicky, jednotlivé motívy v ňom nemajú
rovnakú váhu.. Niektoré z nich
vystupujú viac do popredia, čo závisí na ich vzťahu k centru osobnosti.
Motivačný systém sa vytvára behom života jedinca a nie je úplne konzistentný. V
chovaní každej osoby sa môžu prejavovať značné výkyvy. Konzistentnosť a
integrácia motivačného systému je v priamej súvislosti s konzistenciou a
integráciou osobnosti ako celku. Nie v každom chovaní sa motivačný systém
prejavuje v celku, niekedy prevažujú interné vplyvy, niekedy externé.
Motivačný systém ako celok je významným motivačným
činiteľom, ovplyvňujúcim celkový prejav osobnosti a jej konkrétne prejavy. Nie
je stály, mení sa a ovplyvňuje psychické procesy osobnosti, ktoré znova pôsobia
spätne. Motivačné činitele sú nedeliteľnou súčasťou osobnosti. Iba osobnosť ako
celok môže byť motivovaná. V utváraní a formovaní našich motívov hrá značnú
úlohu sociálne okolie. V rôznych sociálnych prostrediach sú naše motívy
zamerané na rôzne objekty, naša voľba cieľov je závislá na požiadavkách
sociálnych skupín, ktorých sme členmi. Sociálne prostredie ovplyvňuje súbory
našich motívov a má vplyv na relatívnu silu jednotlivých motívov a motivačných
komplexov v našom motivačnom systéme.
2. Zisťovanie motivačnej štruktúry pracovníkov
Prieskumy
motivačnej štruktúry pracovníkov akceptujú všeobecné poznatky teórie pracovnej
motivácie (teórie potrieb, očakávaných postojov) a sú jedným z prvých
postupných krokov pri tvorbe motivačného programu osobnosti. Spolu s inými
metódami psychologických a sociologických prieskumov umožňujú zhodnotiť
východiskový stav v oblasti ľudských zdrojov, slabé a silné stránky systému
riadenia a jeho motivačné účinky. Bez týchto základných vedomostí je
konštrukcia a návrhy opatrení náhodným procesom. Súčasne sa tým znemožňujú
programy k odstráneniu deficitu, alebo nežiadúcich odchýliek v postojoch a
chovaní pracovníkov.
Všeobecná
teória motivácie ako súčasť psychológie prináša celý rad teórií pracovnej
motivácie, ktoré predstavujú viac, alebo menej ucelený súbor poznatkov a
hypotéz o faktoroch, ktoré ovplyvňujú chovanie pracovníkov v pracovnom procese.
Veľmi často sa odlišujú aj rozdielnymi východiskami a špecifikáciami príčin
ľudského chovania v určitých situáciách. K tomu, aby sa mohli stať určitým
návodom pre praktické uplatňovanie ich záverov vo vedení ľudí pri riadení
organizácie, je treba, aby boli použiteľné v takej forme, ktorá je
realizovateľná riadiacim pracovníkom v bežnej riadiacej činnosti. Skutočnosť,
že pri prieskume motivačnej štruktúry a pri návrhu personálnej stratégie je
možné využiť špecializovaných odborníkov, nič nemení na situácii. Zodpovednosť
za výber a použitie metód v motivácii pracovníkov je na každom riadiacom
pracovníkovi a je závislá na jeho odbornej erudícii, skúsenostiach a tvorivej
schopnosti nájsť postup, zodpovedajúci individuálnej špecifikácii každej motivačnej
situácie. Len odborná literatúra z tejto oblasti nedáva jednoznačné návody,
názory sa rôznia aj na účinnosť jednotlivých metód a postupov. Názory sa líšia
aj na použiteľnosť princípov jednotlivých teoretických koncepcií motivácie
ľudského chovania v riadiacej praxi. Dosť veľké rozdiely sú v tomto smere
hlavne medzi odbornou psychologickou literatúrou a praktickými aplikačnými
prácami z oblasti riadenia. V nasledujúcej časti uvádzame najčastejšie citované
a diskutované koncepcie pracovnej motivácie.
Táto
teória je jednou z najznámejších teoretických koncepcií motivácie ľudského
chovania. V odbornej literatúre (hlavne s praktickým zameraním) boli často
pochybnosti o možnosti jej praktického uplatnenia v motivačnej praxi, z dôvodu
veľkej všeobecnosti pri skúmaní motívov ľudského chovania. Skúsenosti však
ukázali, že prináša rad cenných podnetov, ktorých rešpektovanie (alebo
nerešpektovanie) môže ovplyvniť účinnosť motivačných procesov. Jej význam sa
tiež úmerne zvyšuje sociálnou a kultúrnou vyspelosťou systémov a pracovníkov.
Podstatou
tejto teórie je vymedzenie rozhodujúcich potrieb človeka, ako zdroja základných
motívov jeho chovania. Potreby sú usporiadané v určitom poradí - stupňoch
(pyramída potrieb), ktoré súčasne odrážajú aj význam (váhu) potreby v celej
štruktúre potrieb. Do určitej miery odrážajú aj určitú hodnotovú orientáciu
jednotlivca.
1.
stupeň
- existenčné potreby základného charakteru (fyziologické), ktoré musia byť
uspokojené, ak nemá človek trpieť (hlad, smäd, spánok, oblečenie, bývanie). Sú
pomerne stabilné, ich uspokojenie nie je vo vyspelých štátoch spojené s
ťažkosťami.
2.
stupeň
- potreby bezpečnosti, chápané nielen ako bezpečnosť fyzická, ale predovšetkým
ekonomická. Tieto potreby hrajú v súčasnom období aj vo vyspelých štátoch
ďaleko väčší význam, ako sa doteraz v odborných publikáciách pripúšťalo.
Zaistenie pocitu ekonomického bezpečia pracovníka a jeho rodiny a zabránenie
možnostiam náhlej zmeny a jej dôsledkov (pádu) zdroja sociálneho a ekonomického
postavenia má mimoriadne významnú úlohu v individuálnej štruktúre potrieb
väčšiny pracovníkov. Táto potreba sa aktivizuje obyčajne v obdobiach
ekonomickej a sociálnej stagnácie (recesia).
3.
stupeň
- sociálne potreby realizované predovšetkým vzťahom a kontaktami s okolím
(skupina, podnik, spoločnosť), ktorá vykazuje výraznú dynamiku. Realizuje sa
predovšetkým v oblasti medziľudských vzťahov, požiadavka na ich kvalitu sa u
väčšiny pracovníkov (hlavne kultúrne a odborne vyspelých) zvyšujú. Deficit v
tejto oblasti je považovaný za výrazný frustrogénny faktor a rastie potreba
venovať mu v motivačnej praxi stále väčšiu pozornosť.
4.
stupeň
- potreby sebarealizácie (rozvoj osobných schopností, rozvoj pocitu vlastnej
hodnoty a možnosť ovplyvniť vlastný život a jeho okolie) sú na vrchole potrieb
jednotlivca.
Obr.č. 1
Maslowova hierarchia potrieb
(Die
Maslowhierarchie des Bedürfnisses)
Špecifikácia
týchto jednotlivých skupín sama o sebe nemá ako teoretická motivačná koncepcia
žiadny zmysel. Ten vzniká len s vedomím toho, že vyššia potreba môže vstúpiť do
vedomia jednotlivca, ak sú úplne uspokojené nižšie "podradené"
potreby. Aj v praxi sa ukazuje, že mimoriadny vplyv (blokačný) majú potreby
nižšieho stupňa, ak tieto nie sú uspokojené, dôjde ku zhoršeniu v tejto
oblasti. Mimoriadne významné sa ukazuje postavenie ekonomických potrieb a to
nie uspokojovanie ich absolútnej úrovne, ale potrieb ekonomickej bezpečnosti
(t.j. udržanie istoty ekonomického a sociálneho postavenia jednotlivca a jeho
rodiny aj do budúcnosti a vylúčenie rizík náhlych zvratov). Úplné chápanie ich
funkcií v ich dynamike znamená uvedomovať si niekoľko skutočností:
a)
úplne
uspokojená potreba stráca svoju naliehavosť a tým aj motivačnú silu a je nahradená inou (obyčajne vyššou potrebou),
b)
štruktúra
potrieb jednotlivca skupín môže byť rôznorodá s rôznou váhou,
c)
motivácia
trvá dovtedy, pokiaľ nie je dosiahnutý cieľ, ale dlhodobo neuspokojená potreba sa môže transformovať v
nevedomé tendencie chovania, ktoré môžu
mať kompenzačný charakter (vznikajú
potreby "náhradné"). V prípade motivácie môže byť táto tendencia nežiadúca, lebo môže odvádzať
pozornosť a úsilie pracovníka
nežiadúcim smerom,
d)
potreby
z hľadiska svojej naliehavosti sa môžu vyznačovať značným kolísaním v závislosti na vplyve okolia, módy, stavu spoločnosti a pod. K tomu prispieva aj to,
že človek podľa možností uspokojuje
také potreby, ktoré sú pre neho nové, alebo
ktoré nie sú ešte celkom spoločnosťou osvojené.
Pre
personálnu prax má veľký význam aj ďalší aspekt Maslowovej teórie potrieb,
ktorý súvisí s procesom výberu pracovníkov. V tradičnej teórii a praxi
riadenia, ktorá predchádzala formovaniu moderných personálnych prístupov k
vedeniu ľudí, sa vychádzalo pri výbere pracovníkov z požiadavky, aby boli
presne špecifikované nároky práce pracovného miesta, alebo funkcie (kapacita
pracovného miesta), ktoré má byť obsadené. Súčasne by mal byť v procese výberu
vyhľadaný taký pracovník, ktorý zodpovedá týmto nárokom svojimi schopnosťami a
vedomosťami. Ak boli tieto požiadavky splnené, je možné proces výberu považovať
za úspešný. S prihliadnutím na koncepciu potrieb A. Maslowa je treba brať do
úvahy ešte ďalší faktor - či výkon tejto funkcie, alebo činnosti zodpovedá
štruktúre potrieb pracovníka, či je v súlade s úrovňou jeho potreby dosiahnutia
pozície, štatútu a sebarealizácie. Na výkon náročných funkcií je potrebné
určité úsilie pracovníka, vyplývajúce zo sily a váhy osobných ambícií a snahy o
sebapresadenie. Ak takéto faktory chýbajú, je kvalita výkonu funkcie ohrozená.
Optimálne obsadenie funkčnej pozície predpokladá súlad medzi tromi faktormi:
a)
potrebou
pracovníka,
b)
kapacitou
jeho schopností,
c)
nárokov
práce (kapacitou pracovného miesta).
Ak
nie sú tieto faktory pri výbere pracovníkov v rovnováhe, dochádza v konečných
dôsledkoch k radu negatívnych stavov:
a)
trvalé
neuspokojovanie sebarealizačných potrieb vedie k frustrácii, poklesu výkonu a môže viesť k odchodom z podniku,
k fluktuácii,
b)
precenenie
schopností pri výbere na pracovné miesto, ktoré nezodpovedá kapacite jednotlivca, vedie k stresom,
konfliktom, ktoré sú vyvolané
pracovníkom, ktorý nezvládol nároky funkcie,
c)
činnosť
organizácie trpí zlým výkonom príslušnej funkcie.
Introvertné
typy reagujú na zlyhanie vlastnej výkonnosti obyčajne vnútornými stresmi so
známymi dôsledkami na zdravie a psychiku. Extrovertné typy majú tendenciu
prenášať zodpovednosť a konflikty, vyplývajúce z tohoto stavu do svojho okolia.
V obidvoch prípadoch však dochádza k stratám nielen dôsledkom nekvalitného
výkonu funkcie, ale aj zhoršením medziľudských vzťahov.
V
štruktúre potrieb pracovníkov sa zvyšuje význam medziľudských vzťahov, uznanie
osobných kvalít pracovníka a možnosti rozvoja jeho osobnosti. V tejto oblasti
je najväčší deficit súčasných systémov vedenia ľudí, ale súčasne je najväčšia
šanca pre zlepšenie stavu. Je potrebné, aby riadiaci pracovníci vo vedení ľudí
pri uplatňovaní nástrojov pracovnej motivácie venovali pozornosť želaniam,
motívom a sociálnym cieľom pracovníkov a sledovali ich zmeny. Kvalitný systém
pracovnej motivácie je výsledkom dlhodobého cieleného postupu všetkých zúčastnených
na tomto procese.
Zhodnotenie
individuality jednotlivca a jeho potrieb má v motivačnom procese mimoriadny
význam a na Maslowovu teóriu v tomto smere nadviazal a rozvinul ju H.
Heckhausen (1974).
2.2 Základné motivačné typy
pracovníkov podľa Heckhausena
Heckhausen
zistil, že pri určovaní motívov výkonnosti a z nich odvodených spôsobov
motivácie jednotlivých pracovníkov, je možné rozlíšiť dva základné typy
osobnosti z hľadiska motivačných vplyvov, ktoré u nich prevládajú.
Prvý
typ sa vyznačuje tým, že u neho prevažuje v motivácii k výkonu viera v
úspech,
Pre osobnosti tohoto typu je charakteristické, že si
vytyčujú reálne ciele, primerane vysoké, ale dlhodobejšie, sú pružní pri zmene
cieľa a k budúcnosti sa stavajú aktívne.
Druhý
typ sa vyznačuje tým, že v motivácii k výkonu prevažuje obava z neúspechu.
Pre osobnosti tohoto typu je charakteristické, že si
kladú ciele extrémne nízke, alebo naopak extrémne vysoké, vo vytýčenom cieli
zotrvávajú (neradi ich menia) a k budúcnosti pristupujú opatrne a s obavami.
Pri
motivácii pracovníkov obidvoch typov je potrebné si uvedomiť charakter
základného typu ich motivácie. Ich nadriadení môžu napr. u pracovníkov 2. typu
obavu neúspechu znižovať (len do určitej miery) častejším sprostredkovaním
"zážitku z úspechu" (pochvalou, prijatím ich návrhu a pod.). Je
všeobecne známe, že nízky stupeň motivácie (nízka zainteresovanosť na cieli
snaženia) znižuje pripravenosť k výkonu (výkon je nízky, alebo klesá).
Prekvapujúci je pre praktikov poznatok, že tiež príliš vysoká zainteresovanosť
môže byť príčinou nízkeho výkonu a pracovného efektu v dôsledku vyvolaného
stresu, nervozity a úzkosti (typickým javom tohoto druhu je napr. skúšobná
psychóza). Proti tomu môžeme pôsobiť tým, že si jednotlivec nekladie neúmerne
vysoké ciele a neúmerné požiadavky sám na seba. Tú istú funkciu môže v určitých
prípadoch plniť aj nadriadený, ktorý môže vhodným spôsobom korigovať niektoré
nereálne predstavy a požiadavky pracovníkov na vlastný výkon, v opačnom prípade
naopak zvýšiť náročnosť cieľa.
2.3 Aplikácia Herzbergovej
teórie dvoch dimenzií pracovnej motivácie
Spolu
s Maslowovou teóriou potrieb je Herzbergova teória dvoch skupín faktorov
pracovnej motivácie najznámejšou teóriou pracovnej motivácie. Herzberg delí
faktory motivácie na dve skupiny s rozdielnym postavením a funkciami v procese
motivácie:
Faktory
hygieny (dissatisfaktory)
Do
nich zahŕňa peniaze (plat), podnikovú politiku a riadenie, personálne riadenie,
interpersonálne vzťahy, fyzikálne pracovné podmienky, istotu pracovného miesta.
Ich
negatívny stav, alebo absencia v pracovnom procese vedie k nespokojnosti
pracovníkov. Ak sú v dobrom stave, nevstupujú aktívne do procesu motivácie a
nevyvolávajú pracovnú nespokojnosť, nemajú však vplyv priameho podnetu na
aktivitu pracovníka. Ich nedostatky vyvolávajúce pracovnú nespokojnosť môžu byť
do určitej miery kompenzované v pozitívnom smere intenzívnejším pôsobením
motivátorov (dobré vzťahy, vedenie). Podľa Herzberga je však obrátená situácia
(eliminovať negatívne vplyvy pôsobenia faktorov hygieny prostredníctvom
pôsobenia motivátorov tak, aby sa prejavila pracovná spokojnosť) vzhľadom k
spôsobu ich pôsobenia nemožná. Stav a pôsobenie faktorov hygieny je
ovplyvňované v rozhodujúcej miere vedením podniku (vnútropodniková klíma).
Motivátory
vnútorných pracovných potrieb (satisfaktory)
Tvorí
ich výkon (dosiahnutie úspechu na základe ocenenia výkonu), uznanie, obsah
práce, zodpovednosť (delegovaná v systéme riadenia), pracovný postup (funkčný),
možnosť rozvoja.
Ak
sú motivátory ladené pozitívne a ak aj pôsobia, sú podnetom k výkonu a k
aktivitám pracovníka a predstavujú najúčinnejšiu zložku pracovnej motivácie. Je
pre ne rozhodujúce vnútorné usporiadanie potrieb pracovníka a osobné
vlastnosti, na ktoré je možné ďalej motivačne pôsobiť. Okrem pracovnej
spokojnosti, ktorú tiež ovplyvňujú, vedú priamo k zvýšeniu výkonu pracovníka,
sú teda v systéme podnetov "zodpovedné" za výkon.
Herzbergove
členenie faktorov motivácie je v odbornej literatúre veľmi diskutované, a to
hlavne z dôvodu praktickej aplikácie v riadení. Vyskytujú sa stanoviská od
jednoznačného prijatia až po kritické výhrady. Predovšetkým je potrebné uviesť
to, že hranice medzi vymedzením faktorov hygieny a motivátormi nie sú striktné
a neprekročiteľné. V praxi vznikajú situácie, kedy určité konkrétne motivačné
situácie vyvolajú podobné pôsobenie obidvoch skupín faktorov. Ako príklad je
možné uviesť vplyv mzdy. Herzberg ju radí do faktorov hygieny (podľa neho je to
satisfaktor), ale v empirických prieskumoch bolo dokázané, že mzda pôsobí často
ako motivátor.
Z
empirického výskumu F. Herzberga vychádza, že motivačný vplyv jednotlivých
faktorov nie je možné vymedziť absolútne. U niektorých faktorov nie je
polarizácia jednoznačná a závisí na konkrétnej motivačnej situácii,
individuálnej štruktúre motívov a na ich aktuálnej intenzite. Pre zaradenie do
príslušnej kategórie je rozhodujúci prevažujúci vplyv, dokázateľný v širších
súboroch. Toto však platí pre všetky koncepcie pracovnej motivácie, kde nie je
prípustná jednoduchá mechanistická predstava pôsobenia jednotlivých podnetov a
vplyvov, pôsobiacich rovnako v každej motivačnej situácii.
Využívanie
a cieľavedomé spoluvytváranie faktorov pracovnej spokojnosti pracovníka je
ovplyvnené v prvom rade pôsobením bezprostredného nadriadeného. Proces
pracovnej motivácie existujúci na tomto princípe vychádza z toho, že pozitívne
vytvárané faktory hygieny síce nestačia sami o sebe podnecovať pracovníka k
vyššiemu a kvalitnejšiemu výkonu, ale tvoria základňu, nad ktorou je možné
vytvoriť účinnú nadstavbu pôsobením motivátorov.
Najvýraznejší
prínos pre praktickú aplikáciu má Herzbergova teória v troch oblastiach:
a)
Špecifikácia
dvoch skupín faktorov pracovnej motivácie a
vymedzenie ich rozdielneho mechanizmu pôsobenia v procese utvárania spokojnosti s prácou a motivácie
pracovníkov.
b)
Vymedzenie
rozhodujúcej úlohy a zodpovednosti podnikového
vedenia na vytvorenie faktorov hygieny a rozhodujúca úloha a zodpovednosť bezprostredne nadriadených za
aktivizáciu motivátorov.
c)
Potvrdenie
nutnosti objektívneho prieskumu štruktúry pracovníkových potrieb a stavu
pracovnej spokojnosti, alebo
nespokojnosti, ako východiska pre tvorbu účinnej motivačnej stratégie podniku.
Maslowova hierarchia potrieb |
|
|
|
Herzbergova dvojfaktorová teória |
|
|
|
|
|
Potreba |
|
|
|
Vyzývajúca práca |
sebarealizácie |
|
|
|
Úspech |
|
|
Stimuly |
|
Pracovný rast |
Potreba |
|
|
|
Zodpovednosť |
užívať vážnosť |
|
|
|
Pracovný postup |
|
|
|
|
Uznanie |
Potreba priateľstva |
|
|
|
|
a prijatia |
|
|
|
Pracovné postavenie |
Potreba |
|
|
|
Medziľudské vzťahy |
istoty a bezpečia |
|
Udržovacie |
|
Taktika spoločnosti |
Fyziologické |
|
faktory |
|
Pracovné podmienky |
potreby |
|
|
|
Pracovná istota |
|
|
|
|
Odmena |
Obr. č. 2 Porovnanie
Maslowovej a Herzbergovej teórie motivácie
(Die
Gegenüberstellung Maslow und Herzberg Motivationtheorie)
Aplikácia
tejto teórie úzko súvisí s vytváraním zásad správneho a motivačne účinného
vedenia pracovníkov a vytváraním motivačne pozitívneho vzťahu
nadriadený-podriadený. Z tohoto dôvodu je potrebné k nej pristupovať súčasne s
uplatnením poznatkov teórií, ktoré túto problematiku riešia. Jednou z nich je
McGregorova teória X a teória Y.
2.4 McGregorova teória X, teória Y a jej význam pre proces motivácie
Douglase
McGregorova teória nebýva jednoznačne zaraďovaná medzi motivačné teórie. Jej
ťažisko je predovšetkým v stanovení efektívnych princípov vedenia ľudí. Má
závažné dôsledky aj pre oblasť motivácie, kde za určitých podmienok je vedenie
ľudí prostredníctvom účinnej motivácie najefektívnejšou formou tohoto procesu.
Jeden
z názorov na povahu ľudí je vyjadrený pomocou dvoch súborov predpokladov,
stanovených Douglasom McGregorom, ktoré sú bežne známe ako "Teória X"
a "Teória Y". McGregor navrhoval, aby sa akékoľvek riadenie začínalo
otázkou, ako vidia manažéri sami seba vo vzťahu k ostatným. Tento prístup k
riadeniu zdôrazňuje potrebu vnímania ľudskej povahy. Teória X a Teória Y sú dve
skupiny predpokladov o povahe ľudí. McGregor volí tieto pojmy preto, lebo si
prial neutrálnu terminológiu, bez akýchkoľvek vedľajších významov v zmysle
"dobrý", alebo "zlý".
Problémy
aplikácie týchto teórií a ich princípy sa považujú za základ procesov motivácie
a vymedzujú hlavné charakteristiky ich rozdielností.
Teória X predstavuje „tradičné“
predpoklady o povahe ľudí. Podľa Mc Gregora k nim patria:
1.
Priemerný
človek má prirodzený odpor k práci, a preto sa jej pokiaľ možno vyhýba.
2.
Pretože
odpor k práci je prirodzenou ľudskou vlastnosťou, musia byť ľudia nútení,
kontrolovaní, usmerňovaní a musia im hroziť postihy, pokiaľ nebudú vynakladať
požadované úsilie pre dosiahnutie cieľov organizácie.
3.
Priemerný
človek dáva prednosť tomu, aby bola jeho činnosť usmerňovaná, aby nemal
zodpovednosť. Má malú ctižiadostivosť a želá si mať vo všetkom istotu.
K predpokladom o povahe človeka podľa Teórie Y patrí:
1.
Vynakladať
fyzické a duševné úsilie je prirodzené ako hračka, alebo odpočinok.
2.
Vonkajšie
riadenie a hrozba postihmi nie sú jedinými prostriedkami pre dosiahnutie
žiadaného úsilia. Ľudia sú schopní riadiť a kontrolovať sa sami. Stotožňujú sa
s podnikovými cieľmi.
3.
Stupeň
stotožnenia s cieľmi je úmerný veľkosti odmien spojených s ich dosiahnutím.
4.
Pri
vhodných podmienkach sa priemerný človek naučí zodpovednosť nielen prijímať,
ale tiež vyhľadávať.
5.
Ľudia
majú veľkú schopnosť používať pri riešení problémov organizácie predstavivosť,
dôvtip a tvorivosť.
6.
Intelektuálny
potenciál priemerného človeka je v modernom priemysle nedostatočne využívaný.
Uvedené súbory predpokladov sa od seba líšia
zásadným spôsobom. Teória X je pesimistická, statická a strnulá. Podriadení
pracovníci sú riadení predovšetkým svojimi nadriadenými. Teória Y je naopak
dynamická a pružná. Kladie dôraz na sebariadenie a na integrovanie
individuálnych a podnikových potrieb. Nie je pochýb o tom, že oba súbory
predpokladov môžu ovplyvniť to, akým spôsobom bude manažér vykonávať svoje
manažérske funkcie a činnosti.
Tieto teórie sú len predpoklady. Nie sú to predpisy,
či návrhy na vytváranie manažérskych stratégií. Skôr je nutné porovnávať ich so
skutočnosťou. Nie sú výsledkom výskumu, ale vychádzajú z intuitívnych dedukcií.
Nepredstavujú žiadny „tvrdý“, alebo „mäkký“ manažment. Akýkoľvek „tvrdý“
prístup môže vyvolať odpor a nepriateľstvo. „Mäkký“ prístup môže naopak vyústiť v príliš liberálny
manažment, ktorý nie je v súlade s Teóriu Y. Dobrí manažéri uznávajú ako
dôstojnosť a schopnosti človeka, tak aj nedostatky v chovaní ľudí a korigujú
svoje chovanie podľa situácie. Predpoklady Teórií X a Y sa nenachádzajú na
spojitej stupnici, ale ide o protichodné extrémy povahových vlastností.
3. Problémy
uplatnenia motivačných koncepcií v manažérskej
praxi
Postoje
pracovníka a jeho chovanie sú určené na jednej strane jeho predsudkami, na
druhej strane aj skúsenosťami z predchádzajúceho obdobia, ktoré formujú jeho
budúce očakávania. Podmienky jeho práce a očakávania zo strany podniku sú s
týmito predstavami trvale konfrontované a môžu viesť ku korekciám chovania v
pozitívnom, ale aj v negatívnom zmysle. Preto je systém riadenia ako súčasť
podnikovej klímy významným faktorom, ktorý ovplyvňuje vytváranie postojov
pracovníka. Okrem celkového postoja pracovníka k organizácii (pozitívneho,
negatívneho, indiferentného) môžeme rozlišovať niekoľko základných typov
pracovných postojov k jednotlivým aspektom pracovného procesu:
1.
k
vykonávaným činnostiam a k charakteru práce;
2.
k
fyzikálnemu pracovnému prostrediu;
3.
k
spoločenskému pracovnému prostrediu (medziľudské vzťahy);
4.
k
vedeniu organizácie a k výške mzdy.
Špecifikácia
týchto postojov a identifikácia vzťahu jednotlivých pracovníkov k nim má
praktický význam pri konštrukcii pracovných stimulov, ktoré majú reagovať na
zistené nedostatky. Negatívne postoje k iným pracovníkom - deficity v
medziľudských vzťahoch - vytvárajú bariéry pre účinnosť motivačných zámerov,
hlavne pokiaľ sú výrazné nedostatky vo vzťahu nadriadený - podriadený.
Z
uvedených koncepcií pracovnej motivácie a súvislosti ich aplikácie v kontexte s
ostatnými nástrojmi vedenia pracovníkov vyplýva, že mimoriadnu pozornosť v
tomto procese je treba venovať kvalite vzťahu podriadeného a nadriadeného. Pre
úspech motivácie je dôležitá schopnosť nadriadeného voliť prostriedky motivácie
zodpovedajúce konkrétnej situácii, osobnosti pracovníka a vzťahu k okoliu a
cieľom podniku. Charakter tohto vzťahu by mal byť preto logickou súčasťou
prieskumu motivačných východísk (t.j. zistenie individuálnej štruktúry motívov
a stavu riadenia v podniku úrovne medziľudských vzťahov a v ich rámci aj
prieskumu a zhodnotenia vzťahu nadriadený a podriadený).
Stručnú
charakteristiku celkovej výkonnostnej, alebo naopak protivýkonnostnej klímy v
podniku nám umožní vyhodnotenie určitých "signálov" pracovnej klímy v
organizácii, vzťahu pracovníkov k podniku a k svojmu okoliu. Zistené nedostatky
je možné riešiť v programe personálnych aktivít, ktoré sú zamerané na rozvoj
pozitívnych prvkov v štruktúre motívov, v zvládnutí určitých sociálnych
zručností (tréningy a inštruktáže, napr. vo vzťahu k verejnosti, zákazníkom,
spolupracovníkom, podriadeným). Činnosti tohto druhu sú veľmi náročné na
odbornú erudíciu a skúsenosti tých, ktorí ju majú realizovať. Pokiaľ podnik
nemá v tomto smere školených špecialistov, je vo vyspelých štátoch bežnou
praxou, že využíva služby špecializovaných firiem v oblasti personálneho,
organizačného a psychologického poradenstva. Náklady vynaložené na tieto
aktivity sú v špičkových firmách síce značné, ale o ich účelnosti a návratnosti
vo vyššej kvalite fungovania firmy progresívny manažment nepochybuje.
Formovanie kvalitného personálu je náročná činnosť, dlhodobá, ale v kontexte s
rastúcimi nárokmi konkurenčného prostredia veľmi potrebná.
|
Pozitívne signály |
Negatívne signály |
1. |
Priateľský tón pri rokovaní |
Pracovníci nenakupujú vo svojej firme |
2. |
Pozitívna mienka o vlastnej produkcii |
Stúpajúci podiel reklamácií |
3. |
Pozitívna ústna propaganda vlastného podniku voči okoliu |
Myslenie "vo vlastnej zásuvke", neochota zastúpiť kolegu |
4. |
Ochota pomôcť kolegovi |
Silný egoizmus jednotlivých oddelení |
5. |
Ochota prijímať aj reklamácie nepatriace na oddelenie |
Nepriateľský, agresívny, podráždený tón pri rokovaniach |
6. |
Priateľský pozdrav zákazníkom a návštevníkom všetkými pracovníkmi |
Služba (len) podľa predpisu |
7. |
Nepresúvanie zodpovednosti na iných pracovníkov, alebo oddelenia |
Presný koniec pracovnej doby |
8. |
Dobrovoľná práca nadčas |
Nekvalitné odvádzanie práce |
9. |
Priateľská telefonistka, priateľský vrátnik |
Odstup a nedôvera voči vedúcim pracovníkom |
10. |
Tímový duch |
Ľahostajnosť a nezáujem voči zvláštnym prianiam zákazníkov |
Tab.č. 1 Signály
pozitívnej a negatívnej výkonovej klímy podniku
Prax
manažmentu špičkových firiem dokazuje, že to, čo odlišuje špičkové firmy od
priemerných a podpriemerných nie je obyčajne používaná technológia, alebo
formálne postupy organizácie a riadenia, ale predovšetkým schopnosť využiť
tvorivý potenciál ľudí a zapojiť ich do integrovaného úsilia v prospech cieľov
firmy a súčasne plniť aj osobné očakávacie postoje, ktoré plynú z potrieb
pracovníkov, ľudí.
4. Záver
Tieto
zdanlivo teoretické otázky štúdia motivácie ľudského chovania majú neobyčajne
závažný praktický význam. Bez zreteľa k motivácii nie je možné pochopiť
chovanie a jednanie ľudí a zároveň nie je možné na nich pôsobiť a ovplyvňovať
ich. Ide o problémy vzťahov ľudí k základným činnostiam (hlavne k práci), o
výchovu a formovanie osobnosti, o vzťahy k druhým ľuďom vo všetkých oblastiach
života. Problematika motivácie ľudského chovania sa týka všetkých oblastí
ľudskej činnosti, od výchovy dieťaťa cez hospodárenie, súdnictvo, medicínu a
pod. Pri analýze akejkoľvek činnosti dochádzame vždy k problémom motivácie.
Zanedbateľná nie je ani orientovanosť jedinca v jeho vlastných motívoch, ktorá
je predpokladom nielen lepšieho obrazu o sebe, ale aj efektívnejšieho
pôsobenia, dobrého prispôsobenia a osobného uspokojenia.
Zusammenfassung
Im Beitrag
handelt sich um Motivationsprobleme aus der Sicht verschiedener Metoden,
Beziehungen zwischen Unter- und Übergeordneten. Analysiert werden die
Motivationsprobleme in Praxis.
Literatúra
1.
ALTMANN,
H.Ch.: Motivation der Mitarbeiter. FAZ GmbH Frankfurt a/M. 1990.
2.
KOONTZ,
H: Management. Victoria Publishing, Praha 1993.
3.
MASLOW,
A. H.: Motivation und Persönlichkeit, Olten 1977.